måndag 28 mars 2011

Brädhjärtat i backspegeln del 2

Tanken var med del 1 att det skulle komma en snar uppföljare.Det tog lite tid, men poängen är detsamma då jag redan då visste vad jag skulle skriva om. Nämligen filmer som jag fastnat för speciellt genom åren. Nu är filmerna kanske inte för alla och ingen rekomendation att de här är bäst i världen men det är inte poängen heller.

Filmer:

Mitt liv som hund

Kommer alltid vara nummer ett! Filmen fulllkomligt sprudlar av livsvisdom.

JUNO

Älskar den här filmen, Ellen Pages bästa film. Skildrar en komisk syn på ett ganska tråkigt ämne.

KIDS

Yeah! Såg denna film under högstadiet kanske 100 gånger hehe. Det var så man kände sig "ung rebell" haha. Sjukt bra soundtrack även. (jag var Casper och polaren va Telly ujuj vad man härjade..)

The Emerald Forest

Nånting hände med mig efter jag sett denna film hos min kusin på sportlovet i andra klass.. Naturrebeller som väljer bort samhället och spränger dammar som förstör regnskogen.. Jag halkade nog in tidigare än de flesta på den gröna linjen. Jag drömde nämligen om att flytta till skogs (och hade en bra plan) och leva som indianerna i filmen eller som nån sorts förlorad Mowgli. Söta halvnakna indianflickor var ju inte fel heller heheheh ;).

Youngblood (1986)

Jahapp, då skulle man absolut bli hockeyproffs.. Mor och Far tyckte dock det var vansinnigt dyrt så jag fick välja b-kopian innebandy. Men oj vad jag har sett denna film, klassikern var att göra ett "kuddhav" i soffan och spinka på tv:n med polarna när sexscenen kom. Klotögon säger jag bara. Behöver kanske inte nämna att jag var vansinnigt förtjust i Cynthia Gibb efter det.

Wizards

Enj rätt så ny favorit, alla som känner mig vet att jag fullkomligt vältrar mig i det flummiga och alternativa. Tecknat är ju en ännu större favorit dessutom. Ralph Bakshi`s filmer har jag verkligen fattat tycker för (Coonskin och Fritz the cat är även dom favoriter). Bästa minnet är att sitta i mitt lilla kyffe på Pennygången i götet och sträckse alla filmerna i följd.

Star Wars

Jamen där kom den då :). Nu vill jag också hävda att det är orginalfilmerna jag beundrar inte skiten som startade med "special edition". Magin försvann helt enkelt. Nåja behöver inte orda mer om detta.

Lord of the Rings

Samma sak som Star wars, behöver inte nämna mer om denna hehe.. Men till alla er tjejer som tjuter över alvfjollan som åker skateboard på sköldar, -Arwen!

Besökarna (läs beskrivningen först tee hee)

Många har nog missat Sveriges roligaste film genom tiderna! Denna scen har förgrunden att Kjell Bergqvist har flyttat in i ett hus med sin familj, han blir nojjig över konstiga ljud och ringer en okultist (Johannes Brost) som ska komma och reda ut det. Brevbäraren ska gå in i huset för att han alltid slänger posten på marken och Kjell är arg på han som alla och mja.. GULDFILM!! Maken till citatkälla får man söka efter.

Tillsammans (älskar denna engelska voiceover)

Man brukar ju gilla filmer man kan identifiera sig med. Och på något plan kan jag nog identifiera mig med alla i filmen mer eller mindre. Också en total citatfilm. Så sjukt bra film helt enkelt :D

Inga kommentarer: